Interview: “Van monteur naar salesmanager”

  1. Van monteur naar salesmanager, kun je ons vertellen over jouw reis bij Different Doors?

Ik weet nog goed dat ik aan het scrollen was op Facebook en de vacature voor monteur bij Different Doors tegen kwam. Aangezien ik net mijn bouwtechnische opleiding had afgerond, had deze vacature direct mijn aandacht. Ik werd enthousiast van de mooie producten en de moderniteit binnen van het bedrijf. Ik heb dan ook gesolliciteerd en niet veel later ging ik op pad om mijn eerste garagedeur te installeren.

Tijdens mijn tijd in de montage ging mijn interesse al uit naar het contact met de klant. Ik merkte steeds meer dat ik energie kreeg van de gesprekken met de klant, waarin ik bijvoorbeeld de wensen van de klant besprak, in gesprek ging om samen tot passende oplossingen te komen of simpelweg hoe de klant bij ons terecht is gekomen. Kortom oprechte interesse in onze klanten!

Ikzelf, maar ook Sil merkte dit op. En om deze reden heb ik, na enige tijd ervaring op te hebben gedaan in de montage, de overstap gemaakt naar de functie adviseur. Dit was een kans om mijn commerciële vaardigheden verder in te zetten en te ontwikkelen. Eerst ging ik met Sil op pad en na enige tijd mocht ik alleen op pad, zodat ik het voeren van adviesgespreken eigen kon maken. En inmiddels zijn we +/- z’n 5000 adviesgesprekken verder! 😉

Na een dosis eigen ervaring en verdere groei van de organisatie, merkte ik dat ik ook steeds vaker mijn kennis en ervaring deelde met (nieuwe) collega’s. De groei die ik door heb gemaakt en de dingen die ik heb geleerd, draag ik tot op de dag van vandaag ook over aan het salesteam. Ik mag de rol van salesmanager dan ook al een aantal jaren vervullen binnen een gemotiveerd salesteam. Iedere dag aan de slag zijn met positieve collega’s, om de optimale beleving te creëren, geeft mij veel energie. Different Doors groeit hard door, hierdoor kan ik mijzelf ook dagelijks blijven ontwikkelen.

 

  1. Wat heeft ervoor gezorgd dat jij deze weg tot een succes hebt gemaakt? Wat is hierin voor jou belangrijk geweest?

Enerzijds uiteraard het vertrouwen, de kansen en ondersteuning die ik van Different Doors heb gekregen. Hierdoor werd ik geprikkeld. Anderzijds was het me ook zeker niet gelukt zonder mijn inzet, motivatie en doorzettingsvermogen.

Mijn motivatie is heel natuurlijk doordat ik als monteur al veel dingen heb ervaren waarin ik verbeterslagen mogelijk zag. Zodra je doorgroeit naar andere lagen, kon en wilde ik deze verbeterslagen ook realiseren.

Maar uiteraard gaat het niet zonder vallen of opstaan… Het doorzettingsvermogen, het maken van fouten en ook het oprecht voelen dat er fouten gemaakt mogen worden is ontzettend belangrijk geweest. Hierin heeft het bedrijf ook een belangrijk onderdeel gehad. Ik heb specifieke trainingen mogen volgen om kennis te vergaren. Maar ook andere collega’s ontwikkelde zich gelijktijdig, dus je bent samen bezig met vergelijkbare groeistappen.

Kortom heb ik, naast mijn eigen inzet, echt de ondersteuning en bevestiging vanuit Different Doors gekregen om te groeien naar nieuwe functies toe en mezelf persoonlijk te ontwikkelen. De ruimte en vrijheid die ik hierin heb gevoeld, zijn een randvoorwaarden voor succes. En ook kenmerkend voor Different Doors, anders, samen en vrij! 😉

 

  1. Welke ‘skills’ heb jij geleerd als monteur en gebruik je tot op de dag van vandaag nog steeds?

Met gemak kan ik een lijstje opnoemen met dingen die totaal verandert zijn, vanaf dit moment en het moment dat ik startte bij Different Doors. Want processen veranderen bij een bedrijf dat niet stilstaat en mooie groeistappen maakt. Maar gelukkig blijft de kennis en ervaring altijd nuttig. Ik pas nog dagelijks ‘skills’ toe die ik al in de tijd van monteur eigen heb gemaakt, namelijk:

  • Bij het adviseren van nieuwe klanten gebruik ik nog dagelijks mijn technisch inzicht wat ik heb ontwikkeld in mijn tijd als monteur. Hierdoor kan ik inbouwsituaties beter beoordelen.
  • De mindset voor het creëren van de optimale beleving voor de klant. In de montage wil je de garagedeur naar tevredenheid monteren en in de sales wil je de garagedeur naar tevredenheid verkopen. Basisprincipes zoals afspraak is afspraak, verwachtingen managen, oplossingsgericht en kwaliteit leveren staan hierbij centraal, zowel binnen montage als in de sales.
  • De flexibiliteit die de functies vragen. Zowel in de montage als in de sales wordt je agenda voor je gepland, is iedere (montage/verkoop)afspraak anders en ben je veel onderweg. De planning loopt ooit anders dan verwacht. Dit vraagt om flexibiliteit.

 

  1. Hoe zien jouw verdere stappen eruit?

Ik vind het lastig om verder in de toekomst te kijken, aangezien we een enorm groeiend bedrijf zijn. In het verleden heb ik ervaren dat de enorme groei nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Ik ben ervan overtuigd dat dit in de toekomst van Different Doors niet anders zal zijn.

Mijn doel is om mee te blijven ontwikkelen met de groei van Different Doors. Ik ben ervan overtuigd dat we met dezelfde passie, energie en doorzettingsvermogen het bedrijf kunnen blijven doorontwikkelen, en dat ikzelf ook nog heel veel mooie stappen binnen de organisatie kan maken. Mee blijven ontwikkelen, dat is mijn persoonlijke doel! 😊